S-19 Podgórze – Kamień: jest zezwolenię na budowę (ZRID)
PODKARPACKIE. Wojewoda podkarpacka Ewa Leniart podpisała przedostatnią (piątą z sześciu) decyzję o zezwoleniu na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S-19 Podgórze - Kamień.
Fot. GDDKiA
Przedsięwzięcie obejmuje budowę 10,5 km dwujezdniowej, dwupasmowej drogi w tym: budowę trasy głównej po nowym śladzie, budowę dwóch węzłów drogowych („Podgórze” i „Nowy Kamień”), przebudowę i rozbudowę istniejących dróg i skrzyżowań w zakresie inwestycji, budowę ciągów pieszych, rowerowych oraz pieszo-rowerowych, budowę obiektów inżynierskich (most, wiadukty, przepusty ekologiczne, przejścia dla zwierząt), budowę systemu odwodnienia, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy, budowę zbiorników retencyjnych i kompensacyjnych, budowę urządzeń ochrony środowiska (w tym ekranów akustycznych), budowę oświetlenia drogowego.
Koszt budowy tego odcinka wyniesie ok. 334 mln zł. Tym samym - łączna długość odcinków z pozwoleniem na budowę obejmie 46 km.
W trakcie procedowania znajduje się ostatni z sześciu odcinków w kierunku województwa lubelskiego, a mianowicie odcinek Kamień – Sokołów Małopolski.
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej trasy Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Decyzje ZRID wydano już dla odcinków:
- Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł
- Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł
- obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł
- Kraśnik - Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł
- obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł
- Janów Lubelski - Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł
- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł
- Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł
- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł
- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł
Wojewoda podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinka:
- Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września 2019r. podpisana umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Z kolei 15 listopada 2019 r. GDDKiA podpisała umowę o dofinansowanie dla pozostałych trzech odcinków, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe. Łączna wartość tych projektów to ok. 4,5 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 2,3 mld zł.